РОЛЬ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У КООРДИНАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

 

УДК:329(477.85):352 «2006/2012»: 329.05

Тамара Богачик,

Марина Семанюк,

Віталій Чебаник,

м. Чернівці

РОЛЬ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У КООРДИНАЦІЇ 

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ 

НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

У статті розкривається сутність ефективності управлінської діяльності керівника закладу освіти, що безпосередньо залежить від сформованих цілей закладу освіти. Презентовано практичні результати управлінської діяльності щодо координації національно-патріотичного виховання у  ліцеї на засадах педагогіки партнерства.

Ключові слова: педагогіка партнерства, управлінська діяльність, національно-патріотичне виховання, освітнє середовище, цілі закладу освіти.   

 The article reveals the essence of the effectiveness of the managerial activity of the head of the educational institution, which directly depends on the formed goals of the educational institution. The practical results of managerial activities regarding the coordination of national-patriotic education in the lyceum on the basis of partnership pedagogy are presented.

Key words: partnership pedagogy, management activity, national-patriotic education, educational environment, goals of the educational institution.

 

 Вступ. Серед пріоритетних завдань управлінської діяльності у закладі освіти вагому позицію займає необхідність створення та функціонування  ефективної системи виховних впливів на школярів, що підсилюють  актуальність виховання молоді у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу та національної ідентичності, Безперечно, сьогодні в умовах повномасштабного вторгнення рф потрібні нові підходи до виховання патріотизму як почуття, і як базової якості особистості. Оскільки освітнє середовище, що функціонує на засадах педагогіки партнерства, залишається ключовим виховним впливом на особистість дитини, то і постає необхідність обгрунтованої ефективної взаємодії керівника закладу освіти з іншими підлеглими, партнерами, учнями, батьками та громадськими організаціями, що об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними та зацікавленими однодумцями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат [1, с.83; 2, с. 296; 3].

Варто підкреслити, що питанню управлінської діяльності  присвячена ціла низка наукових розвідок вітчизняної педагогіки. Зокрема особливості управлінської діяльності в освітній сфері досліджували І. Зязюн, Л. Даниленко, Л. Карамушка, Г. Єльнікова та ін. Водночас окремі питання впровадження управлінської діяльності у практичну площину залишаються не до кінця вивченими. Тому метою статті є презентування практичної управлінської діяльності щодо координації національно-патріотичного виховання у закладі освіти на засадах педагогіки партнерства.

Виклад основного матеріалу. Здійснення управлінської діяльності безпосередньо залежить від сформованих цілей закладу освіти, реалізація яких створює умови для реалізації цілей навчання і виховання. Відповідно метою управління у закладі освіти є створення необхідних умов для реалізації цілей закладу освіти [5, с.7].

 Цільова спеціалізація внутрішнього управління в обласній школі-інтернаті ІІ-ІІІ ст. з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» м.Чернівці  зумовила його внутрішню структуру.  Зокрема у ліцеї на засадах педагогіки партнерства вже кілька років поспіль функціонує належне освітнє середовище, яке спрямоване на реалізацію проектів національно-патріотичного виховання. Зауважимо, що у даному  закладі освіти навчаються діти не лише з Буковини, але й із Закарпаття, Київської, Житомирської, Вінницької, Хмельницької та інших областей.

Ураховуючи  істотну особливість закладу освіти щодо характеру його цілей, пов’язаних із розвитком ліцеїстів за допомогою освітнього процесу, обрано тему регіонального наукового експерименту «Формування компетентнісного підходу у військово-патріотичному вихованні старшокласників в умовах багатопрофільного ліцею», програму якого затверджено відповідним наказом Департаменту освіти і науки  [4].

Безперечно, серед методів формування ключових компетентностей ліцеїстів у рамках дослідно-експериментальної  проблематики пріоритетна роль була відведена активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі  та взаємодії, а також таким, які відповідають засадам педагогіки партнерства, коли  виховання особистості здійснюється через тріаду «школа – сім’я – громадськість». Варто підкреслити, що діяльність усього педагогічного колективу  була спроектована на поетапну реалізацію  регіонального  наукового експерименту.  Зокрема, адміністрацією закладу освіти  спланована система заходів  військово-патріотичного спрямування, забезпечено організацію їх проведення на досить високому рівні; підготовлено  обговорення питань військово-патріотичного виховання на засіданнях педагогічної ради, батьківського комітету; організовано відповідну методичну роботу динамічної професійної спільноти  щодо військово-патріотичного виховання тощо.

У сфері управлінської діяльності відповідно напрацьовано алгоритм планування власної діяльності та діяльності учнів щодо реалізації експерименту, зокрема чітко окреслено механізм співпраці директора ліцею та Ради старшокласників ліцею. У рамках такої співпраці передбачена реалізація загально ліцейних проєктів, зокрема проєкту «Край, де народився і живу», метою якого є виховання в учнів любові до рідного краю, бережливого ставлення до історії, духовної спадщини українського народу, природного довкілля,  залучення  ліцеїстів до туристсько-краєзнавчої, пошуково-дослідницької та екскурсійної роботи. У ході реалізації проекту учні поглиблюють свої знання  про історико-культурну спадщину населення регіону, про події та історичні постаті, що мали вплив на суспільні, політичні процеси та економічний розвиток краю чи України. Це допомагає формувати наукові основи і практичні навички дослідження, вивчати стан природніх об’єктів рідного краю, природоохоронної діяльності тощо. Проект реалізується поетапно: пошуково-дослідницький етап (збір матеріалів про рідне село/селище/місто);  описово-презентаційний етап (форма проведення – учнівська наукова конференція та розміщення матеріалів на блозі https://kraidenarodyvsia.blogspot.com/); туристсько-екскурсійний етап (відвідування представлених місць).

 Також здійснюється реалізація загально ліцейного проекту «Книга Миру», у ході якого збираються та упорядковуються матеріали про батьків учнів ліцею, які були учасниками бойових дій в зоні АТО, а тепер  – в складі ЗСУ. Традиційним стало проведення ліцейного конкурсу патріотичної поезії, у якому беруть участь і батьки-захисники, представники ЗСУ. Щорічно  на партнерських засадах проводиться у ліцеї дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»), до якої долучаються воїни 80-тої десантно-штурмової бригади та 128-ї гірсько-піхотної бригади.

Зорганізовано з 2014 року волонтерську діяльність на допомогу захисникам України, зокрема, адресну допомогу батькам-захисникам учнів ліцею. Тільки за період повномасштабного вторгнення в Україну  ліцеєм було відправлено 3 авто допомоги на фронт; зібрано, тільки в березні, понад 500 тис грн., на які було придбано необхідні оптичні прилади для батьків-захисників (прилади нічного бачення, магніфери, коліматори, рації, навушники тощо). Зібрано та здано понад 800 кг макулатури та  придбано акумулятор для одного з автомобілів, котрий наші воїни використовують на передовій тощо.

Повномасщтабне вторгнення рф унесло суттєві корективи в життя закладу освіти, відповідно і  в управлінську діяльність, додавши чисельні позапланові заходи, які реалізуються виконавцями доволі якісно, незважаючи на усі перепитії воєнного часу. З початком війни в ліцеї було створено центр-прихисток  для внутрішньо переміщених осіб з трьохразовим безкоштовним харчуванням, проживанням та забезпеченням всього необхідного для мешканців. Значно розширилося коло партнерів ліцею. Зокрема, облаштувати відповідне укриття у закладі допомогла громадська організація SILab Ukraine, а Міжнародна організація з Міграції в Україні сприяла закупівлі необхідного обладнання для випікання хлібобулочних виробів, Благодійна організація «Благодійний фонд «Тепле Місто» допомогла закупити шафи для одягу. Pritchett elementary school зі США допомогли в організації проведення Великодня в ліцеї для мешканців прихистку, закупили великодні кошики та їх наповнення, а Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні сприяли закупівлі шкільного та спортивного приладдя.  Тіснішою стала співпраця з представниками Всесвітньої Асоціації дівчат-гайдів та дівчат-скаутів. На базі ліцею розгорнув діяльність Центр активітетів «Дивосвіт Буковини» для дітей переселенців. Його функціонування стало можливим завдяки партнерській співпраці з  громадськими організаціями міста, тощо.

Висновки.  Таким чином, вагомі, на наш погляд, практичні результати сформованої управлінської діяльності щодо координації національно-патріотичного виховання  у багатопрпофільному ліцеї стали можливими завдяки багатогранному процесу безперервних взаємопов’язаних управлінських дій та заходів, що базуються на засадах педагогіки партнерства, яким властива системність і цілісність, спрямованість на реалізацію основної цільової мети закладу освіти   ––  виховання випускника-патріота.

Список використаних джерел

  1. Кадемія М. Ю. Менеджмент в управлінні педагогічним колективом / М.Ю.Кадемія, М. П. Свіржевський. Вінниця: Світ, 2004, 183 с.
  2. Ковальчук З.Я. Управлінська педагогічна діяльність як психолого-педагогічна система. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ.  Серія психологічна, №1, 2013, С.295-304.
  3. Концепція Нової  української  школи.  URL:  https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/novaukrayinskashkola
  4. Сайт «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» м.Чернівці : http //www.bagatoproflyceum.pp.ua
  5. Шулдик А. В. Ефективність управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник.Умань: ПП Жовтий, 2015, 225 с.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

РОЛЬ БАТЬКІВ У ПРОЦЕСІ ІНТЕГРУВАННЯ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ВИМІРІ