ТВОРЧЕ СПІВРОБІТНИЦТВО ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ НА УРОКУ МИСТЕЦТВА
УДК 37.064.2:373.5]:79
Чакир Анастасія
м. Рені, Ізмаїльський район,
Одеська область
ТВОРЧЕ СПІВРОБІТНИЦТВО ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ НА УРОКУ МИСТЕЦТВА
У статті розглянуто проблему формування здібностей дітей
до творчої музичної діяльності, формування музичної культури школярів. Завдання
та розвитку їх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного. Також
розглянуто форми та методи розвитку творчих здібностей дітей.
Ключові слова: музика, формування здібностей, завдання, музичне
навчання, творчість, урок, вчитель, співробітництво вчителя з учнем.
The
article deals with the problem of forming children's abilities for creative
musical activity, forming the musical culture of schoolchildren. Tasks and
development of their creative abilities by means of art, including music. Forms
and methods of developing children's creative abilities are also considered.
Keywords:
music, formation of abilities, tasks, musical education, creativity, lesson,
teacher, cooperation of the teacher, a form of musical and aesthetic education.
Вступ.
Вибір теми зумовлений сучасними тенденціями розвитку мистецької освіти,
які висувають вимоги та потребують удосконалення й підвищення професійного
росту та навичок вчителя музичного мистецтва у початкових класах. Дане
дослідження – це змога поглиблено дослідити та ознайомитися з розвитком педагогічних
тенденцій у сфері музичного мистецтва.
Виклад основного матеріалу. Музика є одним із могутніших засобів виховання, який надає естетичного
забарвлення духовному життю людини. Вона вводить в світ хвилювання, радісних
переживань. Щоб відкрити перед дитиною двері у цей світ, потрібно розвивати в
неї здібності, які успішно виявлятимуться в музичній діяльності. Без них не
можна прилучити дитину до чудового світу музики, неможливий цілісній розвиток
особистості. Формування творчої, мислячої особистості – одне з найважливіших
завдань сучасної школи. Важлива роль у цьому належить музичному мистецтву.
Музика стимулює до творчої діяльності, формує пізнавальні та емоційна -
мотиваційні функції, розвиває творче мислення, а також позитивні якості характеру: систематичність,
працьовитість, наполегливість, у досягненні мети.
Проблема формування здібностей дітей до творчої музичної
діяльності багатогранна й різнопланова, її вивчали психологи, музикознавці, педагоги. У сучасній музичній
педагогіці ці питання розробляються досить активно. Усі науковці погоджуються з
тим, що вирішення проблеми музичного розвитку дітей та їх творчих здібностей
досягається через активну діяльність[3].
Мета статті -
визначити найбільш ефективні для музичного виховання шляхи реалізації творчої
діяльності.
На уроках музичного мистецтва потрібно ставити перед
школярами наступні завдання:
- розглянути творчий розвиток учнів на уроку музичного
мистецтва;
- ознайомитись з творчими завданнями на уроку музики та їх видами;
- дослідити особливості впровадження творчих завдань на
уроку музики;
Формування музичної культури школярів є
головним завданням сучасної музичної педагогіки. Учитель має розвинути
чутливість і потяг дітей до музики, ввести їх у світ добра й краси, відкрити в
музиці животворне джерело людських
почуттів і переживань,
навчити захоплюватися
неповторністю музичних творів.
Музика має
сприйматися як живе й захоплююче мистецтво, тому таким же живим і захоплюючим
має бути навчання. Якщо вчитель приходить на урок з бажанням, разом з учнями
відчути радість спілкування з музикою, то цим він налаштовує на такий лад і
дітей.
Ефективність музичного навчання і виховання значною мірою
залежить від особистості вчителя, його світогляду і професійної підготовки,
педагогічного таланту і майстерності, багатства інтелекту і душевної чуйності,
громадянської позиції.
На сучасному етапі
все більше уваги приділяється пошуку перспективних підходів до вирішення
проблеми гуманізації процесу виховання, стимулювання пізнавальної активності
учнів, накопиченню досвіду їхньої творчої діяльності. У реалізації цього
складного процесу важлива роль належить мистецтву, що допомагає дітям глибше
пізнати себе, свій внутрішній світ, спонукає до самовдосконалення[1].
У майбутньому, на мій погляд, роль художньо-естетичних
факторів розвитку особистості має значно зрости. Мистецтво з його чи не
наймогутнішою силою емоційного впливу на свідомість і підсвідомість людини має
розглядатися не тільки як джерело художнього виховання, формування емоційна-естетичної
культури, що є надзвичайно важливим, а також і як універсальний механізм
розвитку її творчих здібностей.
Одним із найважливіших завдань сучасної школи є
формування творчої, мислячої особистості. Тому зараз все більше уваги
приділяється питанням творчого розвитку дітей, де головним завданням виступає
розвиток їх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного.
Основна форма
організації музичного виховання у школі - урок музики. Серед предметів
естетичного циклу саме цей урок стимулює до творчої діяльності, сприяє
формуванню пізнавальних та емоційна-мотиваційних функцій, розвитку творчого
мислення, здібностей, а також позитивних якостей характеру (систематичності,
працьовитості, наполегливості у досягненні мети).
Музика є мовою
серця, найніжніших почуттів, світу емоцій людини. Вона дає поштовх для
внутрішнього переживання і уяви. Це внутрішнє відчуття та переживання викликає
бажання передавати музику в дії, міміці, жестах, рухах, співі, грі, створювати
нові образи[4].
Ось чому елементарними основами музичної освіти повинні
володіти всі без винятку, і найперше завдання нашого часу полягає у тому, щоб
знайти найефективніші форми і методи розвитку творчих здібностей дітей.
Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес
до знань, виявляти їх нахили, самостійність у навчанні. Головним завданням
вчителя я вважаю пробудити чи розвинути в дитині творчість, допомогти учневі
знайти себе в житті. У розв’язані задач творчого розвитку учнів велику користь
приносять сучасні технічні засоби і новітні технології, такі, наприклад, як
комп’ютер і засоби мультимедіа. Впровадження технічних засобів в освітню сферу
стало особливо актуальною у наші дні.
Вважаю використання технічних засобів у сучасній освіті
як один із необхідних засобів професійної діяльності вчителя, тому на уроці
музичного мистецтва я застосовую сучасні
інформаційні технології: мультимедійні навчальні програми з музичного
мистецтва, ресурси глобальної мережі Інтернет. Застосування технічних засобів на
уроці музичного мистецтва сприяє всебічному і гармонійному розвитку особистості
дитини, насамперед розвитку її творчих здібностей та дозволяє :
● підвищувати продуктивність уроку;
● підвищувати якість рівня використання наочності на
уроці;
● об’єктивно та своєчасно проводити контроль та
підведення підсумків;
● дозволяє залучити учнів до створення творчих робіт;
● підвищувати пошук інформації з найрізноманітніших
джерел;
● розвивати самостійне мислення.
Творчі завдання на уроках музики та їх види.
Спрямовувати учнівську творчість можна в
різних напрямках – літературному, образотворчому, театрально-драматичному і, що
особливо важливо, – музичному[1].
Музичні враження
учнів можуть підсилюватися зразками образотворчого мистецтва. Художня діяльність
направлена передусім на розвиток асоціативного мислення дитини, пошук ним таких виразних засобів у інших видах
мистецтва, які б допомогли усвідомити зміст музичних образів.
Творчими образотворчими завданнями можуть бути:
• намалювати сюжети
музичних творів;
• виліпити з глини,
пластиліну персонажів музичних казок, п’єс, пісень;
• оформити програму
і афішу концертів, музичних спектаклів;
• створити ескізи
костюмів для дійових осіб опер, балетів, мюзиклів, фрагментів декорацій.
Висновки. Музично-творча діяльність школярів займає важливе місце у всій системі
навчально-виховного процесу, так як за ним стоїть не тільки розвиток естетичних
якостей людини, але і всієї особистості в цілому: її духовних потреб, моральних
ідеалів, особистих і суспільних уявлень, світогляду. Всі ці якості в людині
розвиваються під впливом різних факторів.
Творчість є
актуальною потребою дитинства. Створення чогось нового, того що не існувало
раніше - це захопливий процес, який стимулює загальний розвиток дитини, є
визначним фактором у формуванні особистості. Творчі здібності у дитинстві мають
загальний характер, тобто займатися творчістю можуть усі діти, важливо збудити
у дитини інтерес до творчості, розсунути рамки їх можливостей.
Урок музики, як
основна форма музично - естетичного виховання
школярів, має більше можливостей для використання методів і різновидів
діяльності, що допомагають розвитку творчих здібностей учнів[4].
Вчитель – керівник дитячої творчості. Це
вимагає від нього не тільки вичерпного володіння своїм предметом, знаннями з
педагогіки і психології, але і креативності, артистизму, прагнення до
постійного самовдосконалення, самоосвіти. Він повинен володіти методами,
прийомами і формами творчої діяльності, яка неодмінна будуватися на засадах
гуманного, особистісно-орієнтованої виховання. Педагогічними умовами
інтенсивного розвитку творчих здібностей на уроках музики постають:
- гнучка, відкрита модель музично-естетичної діяльності
на уроках музики;
- співтворчість вчителя і учнів;
- демократичний стиль спілкування діалогічного характеру;
- атмосфера успіху;
- опора на творчі технології (методи, прийоми, форми,
засоби);
- стимулювання рефлексивної (самоаналіз, саморегуляція,
самоконтроль) діяльності учнів.
Важливими
об'єднуючими факторами творчої діяльності є самостійність і оригінальність
(новизна) створеного, але вважаю за
потрібне наголосити, що цінним в творчій діяльності є саме процес, а не продукт
діяльності, тільки у процесі творчості дитина може розвиватися найбільш природно
і органічно.
Список використаних
джерел
1. Ветлугіна Н. Музичний розвиток дитини. – К. : Музична Україна, 1997.
– 94 с.
2. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте:
Психологический очерк: Кн. Для учителя. - 3-е изд. - М.: Просвещение, 1991. -
93 с.
3. Гумінська О. Інтерактивні методи на уроках музики / О.Гумінська //
Завуч. - 2004. - №32. - С. 4-12.
4. Гумінська О.О. Уроки музики в загальноосвітній школі: Методичний
посібник. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004. - 104 с.
Коментарі
Дописати коментар