СТВОРЕННЯ КЕЙСІВ ДЛЯ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ КУЛЬТУРОЛОГІЇ У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

 УДК 378.147

Катерина Корсікова

Тетяна Агєєнко

м. Харків 


СТВОРЕННЯ КЕЙСІВ ДЛЯ МАЙБУТНІХ

 БАКАЛАВРІВ КУЛЬТУРОЛОГІЇ 

У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА 

Дослідження проблеми створення кейсів починається з теоретичного аналізу понять «кейс-технологія», «кейс», короткого опису історії виникнення, можливості реалізації кейс-технологій у контексті педагогіки партнерства. У процесі дослідження особлива увага приділяється створенню кейсів, розроблених для бакалаврів культурології. На прикладі освітнього компоненту «Методика організації роботи у гуртках художньої творчості» надається тематика та приклад створеного кейсу.

Ключові слова: кейс, кейс-технологія, педагогіка партнерства, художня творчість.

The study of the problem of creating cases begins with a theoretical analysis of the concepts «case technology», «case», a brief description of the history of its origin, the possibility of implementing case technologies in the context of partnership pedagogy. In the research process, special attention is paid to the creation of cases developed for bachelors of cultural studies. On the example of the educational component «Methodology of work organization in artistic creation circles», the topic and an example of the created case are provided.

Key words: case, case technology, partnership pedagogy, artistic creativity.

 

У сучасних умовах  «кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд із убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське та євроатлантичне співтовариство, є визначення нової стратегії виховання як багатокомпонентної та багатовекторної системи, яка великою мірою формує майбутній розвиток Української держави» [2].

Ефективною  технологією творчого розвитку  особистості майбутнього фахівця виступає кейс-технологія. Кейс-технологія або case-study в освіті представляє собою ряд навчальних ситуацій, що спеціально розроблені на базі фактичного матеріалу для подальшого їх розбору в рамках навчальних занять.

Ця освітня технологія була вперше застосована на початку ХХ ст. і поступово знайшла широке використання у середині 80-х рр. З того часу і до сучасного етапу розвитку освіти сase-study активно вживається у закордонній та вітчизняній практиці (Р.Е. Стэк, В. Донам, О.О. Павленко, Л.В. Штефан, С.А. Лисенко, Т. М. Пащенко).

Суть технології полягає у використанні конкретних ситуацій, подій, опис яких і називають «кейсом».

Кейс – це спеціально підготовлений навчальний матеріал, що містить структурований опис запозиченої з реальної практики ситуації. Він може опрацьовуватися самостійного або під час групової роботи здобувачів освіти [1].

Використання кейс-технологій у процесі професійної підготовки бакалаврів культурології дає можливість зменшити розрив між теорією і практикою, наблизити освітній процес до реальності, імітувати професійну діяльність, креативно підходити до розв’язання професійних задач [3].

Реалізація кейс-технологій у контексті педагогіки партнерства відбувається у процесі вивчення бакалаврами культурології освітніх компонентів, зокрема «Методика організації роботи у гуртках художньої творчості» та передбачає групову або парну роботі через спілкування, взаємодію та співпрацю між викладачами та здобувачами вищої освіти. Партнерство виявляється, перш за все, у повазі до особистості, довірі у відносинах, розумному діалозі, розподіленому лідерстві, рівності сторін, обов’язковості виконання домовленостей.

Максимальна ефективність кейсів досягається, якщо вони відповідають таким вимогам:

-   проблему (задачу) взято з реального життя;

-  проблема (задача) безпосередньо пов'язана з матеріалом, що вивчається на лекціях;

- проблемні запитання повинні спиратись на попередній досвід і знання здобувачів освіти;

-    проблема (задача) повинна давати напрям пізнавальному пошуку, вказувати напрямок до її рішення, проявлятися через креативний підхід.

Під час практичних занять здобувачі вищої освіти отримують від викладача кейс за певною темою. Кожен кейс – це окрема ситуація, що може відбутися у майбутній професійній діяльності здобувачів освіти. Тематика кейсів тісно пов'язана з матеріалом, що вивчається на лекційних заняттях, наприклад:

Кейс 1. Розробити тематику та назву гуртка художньо-естетичної направленості.

Кейс. 2. Розробити герб та наочне облаштування кабінету для проведення занять гуртка.

Кейс 3. Розробити план роботи гуртка на рік.

Кейс 4. Розробити віртуальні екскурсії у відповідності до плану гуртка (3-4 на рік).

Кейс 5. Розробити бесіди про мистецтво та комп’ютерні  презентації з урахуванням вікових особливостей дітей у відповідності до плану гуртка.

Кейс 6. Розробити гурткові заняття з використанням нетрадиційних технік малювання.

Приклад створеного кейсу.

Тема кейсу. Розробити віртуальні екскурсії у відповідності до плану гуртка.

Тема відповідно до плану гуртка: Екскурсія до музею Ханенків.

Мета: Ознайомити з історією музею Ханенків, сучасною експозицією музею, провести віртуальну екскурсію.

Обладнання та матеріали: ПК, презентація PowerPoint, текстовий редактор Word.

Вікова категорія: школярі 10-11 років.

Задача: створення віртуальної екскурсії до музею Ханенків.

Алгоритм роботи:

1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом: з історією музею, його засновниками.

2. Проаналізувати історію створення колекції музею.

3. Визначити, яка з експозицій буде цікавою для учнів.

4. Визначити структуру екскурсії, створити віртуальну мапу маршруту.

5. Підібрати необхідний ілюстративний матеріал для показу та теоретичний матеріал для ознайомлення з кожним музейним об’єктом.

6. Продумати інтерактивну частину екскурсії для комунікації з учнями (створення кросворду, підбір загадок, запитань, ребусів, розробка вікторини, пазлів тощо).

7. Створити презентацію у програмі PowerPoint.

8. Переглянути готовий матеріал, внести корективи (за необхідності).

Реалізація: презентація створених віртуальних екскурсій. Колективний перегляд

Аналіз діяльності: обговорення результатів, коло думок щодо досягнення поставлених задач.

Кейси містять інформацію, необхідну здобувачам освіти для виконання поставленого завдання: дані про вікову категорію учнів, необхідне обладнання, визначені задачі, покроковий алгоритм роботи над завданням. Матеріали подаються стисло та структуровано.

Діяльність викладача по створенню кейсів складається з таких етапів роботи: розробка історії та формулювання проблеми; наявність конкретних етапів роботи; надання можливостей для творчого підходу; наявність головної мети; надання можливостей оцінити ефективність виконаного завдання [4].

Робота здобувачів освіти над кейсом проходить у наступні етапи:

- отримання завдання, ознайомлення з матеріалом кейсу;

- визначення проблеми та цілі;

- розподілення відповідальності (у випадку групової роботи);

- розв’язання завдання;

- оформлення презентації;

- виступ і обговорення результатів.

Створення кейсів для бакалаврів культурології у процесі їх професійної підготовки є ефективним способом підвищення мотивації та пізнавального інтересу до майбутньої діяльності. Кейс-технологія може з успіхом застосовуватись безпосередньо  під час дистанційної організації освітнього процесу.

Так, в умовах дистанційної форми проходження педагогічної практики в закладах освіти, до бази кейсових завдань майбутніх педагогів у галузі культури органічно увійшли розроблені ними відеозаняття з образотворчого мистецтва, спрямовані на прищеплення загальнолюдських цінностей, гармонійний розвиток творчості вихованців.

Побудована на педагогіці партнерства, кейс-технологія дозволяє наблизити навчання до майбутньої професійної діяльності, розвинути у здобувачів освіти важливі компетентності, такі як уміння аналітично підходити до вирішення поставлених завдань, генерувати творчі та креативні рішення, працювати у команді, обґрунтовувати власні концепції та ідеї.

Список використаних джерел

1.  Іванов С. В., Мостенська Т.Л., Федулова І.В., Рибачук-Ярова Т.В. Використання кейс-методів у навчальному процесі. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8754/1/NP-43.pdf (дата звернення: 19.09.2022).

2.  Концепція національно-патріотичного  виховання в системі освіти України. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2022/06/62a0421e24258666156501.pdf (дата звернення: 23.09.2022)

3.  Лобода С.М., Денисенко С.М. Новітні технології навчання майбутніх фахівців видавництва та поліграфії: Навчальнометодичний посібник для викладачів вищої школи. К.: НАУ, 2020. 48 с.

Осіна. Н. Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів. URL: https://naurok.com.ua/keys-metod-yak-sposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv-13118.html

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

РОЛЬ БАТЬКІВ У ПРОЦЕСІ ІНТЕГРУВАННЯ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ВИМІРІ