РЕАЛІЗАЦІЯ ЦІННІСНОГО ПІДХОДУ В ПЕДАГОГІЦІ ПАРТНЕРСТВА У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ ВСЕБІЧНО РОЗВИНЕНОЇ ОСОБИСТОСТІ
УДК 371.13
Світлана
Баранова
м. Помічна, Новоукраїнський район,
Кіровоградська область
РЕАЛІЗАЦІЯ ЦІННІСНОГО ПІДХОДУ В ПЕДАГОГІЦІ ПАРТНЕРСТВА У ПРОЦЕСІ
РОЗВИТКУ ВСЕБІЧНО РОЗВИНЕНОЇ ОСОБИСТОСТІ
У
статті досліджується ціннісний аспект педагогіки партнерства. Проаналізована
роль суб’єктів освітнього процесу в реалізації даного підходу. Продемонстровано
найбільш ефективні форми партнерської педагогіки в процесі розвитку всебічно
розвиненої особистості.
Ключові
слова: педагогіка партнерства, ціннісний підхід, всебічно розвинена
особистість, освітній процес.
The valued aspect of pedagogics of partnership is
investigated in the article. The analysed role of subjects of educational process is in realization of thisapproach. The most effective forms of partner pedagogics are shown in the process ofdevelopment of the all-round developed personality.
Keywords: pedagogics of partnership, valued approach, allround developed personality, educational process.
Сучасна
українська освіта спрямована на розвиток всебічно розвиненої особистості. Педагогіка
партнерства відіграє у цьому процесі надзвичайно важливу роль, адже її
головними принципами є взаємодія учасників освітнього процесу, добровільність,
рівність, діалог, доброзичливість та повага до особистості.
Дослідженням теоретико-практичних
засад педагогіки партнерства займалися такі науковці як: В. Сухомлинський, Я. Корчак,
В. Дяченко, І. Іванов, К. Ушинський, М. Стельмахович, С. Лисенкова та ін.
Мета даної статті полягає у
розкритті особливостей конструктивної співпраці учасників освітнього процесу в
процесі розвитку всебічно розвиненої особистості на засадах партнерства.
В.О. Сухомлинський розглядав
педагогіку партнерства як цілісну систему, в основі якої – демократичний
принцип співпраці учителя, учня та батьків. Усі ці суб’єкти є рівноправними,
добровільними, зацікавленими, об’єднаними спільними цілями та відповідальними
учасниками освітнього процесу. Педагогіка партнерства передбачає безумовну
рівність у праві на повагу, довіру, доброзичливе ставлення і взаємну
вимогливість [1, с. 107].
В.О. Сухомлинський стверджував,
що головну роль у реалізації педагогіки партнерства виконує учитель. Лише щира
любов та повага учителя до учнів викликають відповідну любов і повагу до нього,
до його ідей, поглядів, переконань, знань, які він вчить здобувати. Освітній
процес повинен ґрунтуватися на принципі гуманізму. У школі має панувати дух
поваги до людської гідності, дух взаємного довір’я вихователів і вихованців,
дух віри в людину [2, с. 350].
Учитель має бути завжди
справедливим, адже справедливість – це основа довіри дитини до вихователя [3,
с. 87]. Відповідно до даного принципу учитель завжди має чуйно та уважно
ставитися до кожного учня. Справедливість – це моральна свідомість та здатність
оцінювати за однаковими критеріями.
Гармонійний, усебічний розвиток
можливий лише там, де два вихователі – школа і сім’я – не тільки діють
одностайно, ставлячи перед дітьми ті самі вимоги, а є однодумцями, поділяють ті
самі переконання, завжди виходячи з тих самих принципів, не допускають ніколи
розходження ні в меті, ні в процесі, ні в засобах виховання [3, с. 55].
У
нашому навчальному закладі втілюються в практику ідеї Василя Сухомлинського,
створюючи школу розвитку успішної особистості.
Реалізація педагогіки партнерства
відбувається шляхом проведення різноманітних заходів, в яких кожен учасник
освітнього процесу має можливість розвивати свій творчий потенціал.
Наведемо
деякі приклади партнерської взаємодії у позакласній роботі.
Учні разом з батьками
подорожували лабіринтами екологічного квесту: «Бережемо природу – бережемо і
Батьківщину свою!». Захід дозволив не лише продемонструвати знання, а й уміння
міркувати, зіставляти, знаходити вихід зі складних ситуацій. Під час змагання
панували кмітливість, наполегливість, довіра та повага один до одного.
Для проведення квесту були використані матеріали зі збірника «Задачі
валеологічного змісту з математики». Це авторські завдання учасників
проблемного семінару «Формування здорового способу життя засобами математичної
освіти» (керівник групи – Баранова С.Л.).
Учні разом з батьками святкували
Міжнародний день дитячої книги. Під час заходу було проведено вікторину «З якої
казки уривок?», що дало змогу учням поринути у дитячі спогади та ще раз
пригадати улюблених казкових персонажів. Учні із радістю приєдналися до акції
«Подаруй дитячу книгу молодшому товаришу».
Проведено захід-гру «Високе
світло імені та слова», присвячений Дню народження українського геніального
поета, художника, громадянина і патріота – Тараса Григоровича Шевченка. Переглянувши фрагменти історико-біографічного фільму «Тарас
Шевченко», ми всі поринули у складний, але, водночас, простий світ великого
українця. Незламний дух, пристрасне бажання жити у демократичній державі, любов
до свого народу, справедливість, - ось ті риси, завдяки яким Т.Г. Шевченко
отримав світове визнання. Наприкінці заходу учні висловлювали власне ставлення
до творчості Великого Кобзаря. Ми, як і великий поет, живемо в епоху
визначальних змін, тому відчуваємо відповідальність за майбутнє нашої держави.
Т.Г. Шевченко є для нас прикладом душевної краси й жертовності, а його твори
дають нам віру в справедливість і силу, щоб вистояти та перемогти.
Відвідали Хутір «Козацька
долина», що розташований в селі Карбівка Добровеличківського району
Кіровоградської області. В Карбівці проводиться фестиваль української народної
творчості «Степограй», в якому беруть участь аматори та професійні співаки,
кращі хореографічні та театральні колективи Кіровоградської області та
України. Екскурсія в Козацьку долину видалася не лише цікавою, але й
пізнавальною. Варто пишатися тим, що в нашій Кіровоградській області є такі
мальовничі місця, де можна культурно відпочити.
Відвідали Кіровоградський
академічний обласний український музично-драматичний театр ім. М.Л.
Кропивницького. Цікавою видалася екскурсія стінами театру. Присутні відразу
прониклися атмосферою творчості та краси. Із захватом учні оглядали «Золотий
фонд театру ім. М.Л. Кропивницького», на стенди якого занесені імена фундаторів
театру та їх видатних послідовників, які удостоєні високих почесних звань.
Одним із улюблених свят є яскраве
та патріотичне свято вишиванок. Учні пригадують історію виникнення та територіальні
особливості вишиванок, їх сакральний секрет. З великим запалом пройшов флеш-моб
«Найкраща вишиванка». Також відбулася виставка учнівських малюнків «Моя родина
у вишиванках».
Відвідали державний
музей-заповідник Івана Карпенко-Карого – Хутір Надія. Мандруючи кімнатами
музею, ми ніби потрапили в іншу епоху, адже в них практично відновлено інтер’єр
тих часів. Фонди музею складають документи, фото, афіші та програми виступів,
газетні та журнальні матеріали, близько двох тисяч оригінальних предметів.
Без
виховання дітей, без активної участі батька і матері в житті школи, без
постійного духовного спілкування і взаємного духовного збагачення дорослих і
дітей неможлива сама сім’я як первинний осередок суспільства, неможлива школа
як найважливіший навчально-виховний заклад і неможливий прогрес суспільства [4,
с. 88].
Надзвичайно актуальними видаються
слова В.О.Сухомлинського: «час і батькам, і вчителям глибоко усвідомити, що ні
школа без сім’ї, ні сім’я без школи не можуть впоратися з найтоншими,
найскладнішими завданнями становлення людини» [5, с. 201].
Партнерство між учителем, учнями
і батьками допомагає зробити нову українську школу інноваційною та цікавою, що,
в свою чергу, сприяє розкриттю творчих здібностей кожного учня.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Вишневський О. Теоретичні
основи сучасної української педагогіки : Пос. для студентів вищих навчальних
закладів. / О. Вишневський – Дрогобич : Коло, 2006. – 326 с.
2. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа /
В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 4. – К. : Рад. школа,
1977. – С. 7–390.
3. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В.
О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1988. – 310 с.
4. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / В.О.
Сухомлинський. – К., 1978. – 208 с.
5. Сухомлинський В.О. Вибрані
твори в п’яти томах. Том 5. – К.: Рядянська школа, 1977. – 670 с.
ПАНІ СВІТЛАНА РОЗГЛЯДАЄ ПЕДАГОГІКУ ПАРТНЕРСТВА ЧЕРЕЗ ПЛОЩИНУ ПРАКТИКА, ЩО Є НАДЗВИЧАЙНО ЦІННИМ АСПЕКТОМ У РОБОТІ З ДІТЬМИ ДЛЯ ЇХ ПОВНОЦІННОГО РОЗВИТКУ. СКЛАДНО? ТАК! АЛЕ САМЕ ТАК ПРАЦЮВАВ В.СУХОМЛИНСЬКИЙ.ДЯКУЮ ЗА МАЛЕНЬКУ ЕКСКУРСІЮ ВАШОЮ ПРАКТИКОЮ.
ВідповістиВидалити