ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

УДК 37.018.263

Катерина Кирилюк,

м. Вінниця


ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

У статті описано особливості реалізації педагогіки партнерства в умовах дистанційного навчання. Автор актуалізує принципи тристоронньої співпраці між учнями, батьками та педагогами. Виокремлено основні завдання та цілі вчителя під час організації дистанційного формату навчання.

Ключові слова: педагогіка партнерства, принципи взаємодії з батьками, нова українська школа, початкова школа.

 

The article describes the peculiarities of the implementation of partnership pedagogy in the conditions of distance learning. The author updates the principles of tripartite cooperation between students, parents and teachers. The main tasks and goals of the teacher during the organization of the distance learning format are highlighted.

Keywords: partnership pedagogy, principles of interaction with parents, new Ukrainian school, primary school.

У сучасному стрімкозмінному світі розвиваються та впроваджуються в освітню діяльність нові технології. Нова українська школа – верхів'я сьогодення освітньої реформи -початкової освіти.

Нова українська школа це основна формула партнерства між усіма учасниками освітнього процесу – вчителями, батьками та учнями.

Постає все більше запитань педагогіки партнерства, які набули більшої значущості у зв’язку із посиленням існуючої тенденції самоусунення батьків. Найактуальнішою проблемою сучасного навчального процесу вважаємо співпраця батьків та вчителя. Щоб побачити прогрес та отримати результат успішного онлайн навчання має бути взаємодія вчителя, батьків та учнів.

Спостерігаючи за освітнім процесом ми помічаємо ,що батьки не переймаються проблемами школи, успіхами та невдачами власних дітей. Не має партнерських взаємовідносин і це ще більше ускладнює роботу усіх вчителів. Актуальність проблеми особливо постає в умовах дистанційного навчання, взаємодії між закладом освіти та родиною учня. При дистанційному навчанні основною ефективною складовою освітнього процесу виступає комунікація трьох сторін: учнів ,батьків, педагогів.

Мета статтіокреслення форм та методів співпраці педагога під час дистанційного навчання.

Питання педагогіки партнерства досліджували та приділяли значну увагу корифеї педагогічної думки: А. Макаренко, В. Сухомлинський, К. Ушинський, Ш. Амонашвілі та ін. Однак на практиці проблема педагогіки партнерства комунікація вчителя та батьків залишається актуальною.

В. Сухомлинський визначав високу роль педагога у становленні та розвитку дитини: «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненим, найдорожчим, що є в житті – з дитиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров'я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя» [3, с. 304].

Взаємодія та взаємозв’язок ускладнює спілкування вчителя та учня, тому що освітній процес відбувається у віртуальному комунікативному просторі.

Основне завдання вчителя під час навчального процесу – залучення батьків до онлайн навчання. Потрібно побудувати партнерські відносини таким чином, щоб співпраця з батьками не була проблемою, а очевидністю і необхідністю. Ціль педагогічного партнерства в умовах дистанційного навчання полягає в тому, що батьки – онлайн-партнери вчителя.

Щоб батьки стали онлайн-партнерами та помічниками вчителя, потрібно правильно організувати освітній процес для кожного учасника дистанційного навчання.

Якість навчання та виховання дітей значно підвищиться, якщо батьки зможуть навчитися належним чином осмислювати дитинство з різних позицій. Зростуть реальні шанси активної участі батьків у житті класу і школи.

Лише два напрямки ведуть до втілення ідей педагогіки партнерства.

Перший напрямок, який ми запозичуємо у Василя Олександровича, «віддавши серце дітям». Учитель має змогу наблизитися до дитини за рахунок величезної любові і поваги до неї, комунікуючи з нею на рівних. Наступником В. Сухомлинського на цьому шляху став відомий грузинський педагог Ш. Амонашвілі.

Другий напрямок – розподіл функцій вчителя та учня, організація подальшої співпраці під час дистанційного навчання. Підготувати для учнів декілька варіантів творчих завдань – функція вчителя. Обрати із запропонованих вчителем завдання і самостійно його вирішувати – функція учня. Рівноправні суб'єкти діяльності у такому випадку обидва учасники навчання і виховання

«Наша праця - формування людини, і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставиш». [2, с. 420-421].

Індивідуальна траєкторія розвитку дитини допоможе за допомогою інтеграції батьків в освітній процес на засадах педагогіки партнерства та толерантності. Батьки мають оперативно реагувати на зміни в поведінці дитини, розкривати творчі здібності ,помічати та запобігати виникненню непорозумінь та конфліктних ситуацій з однолітками.

Виховання – нерозривний процес дитини в школі та в родині. Перший клас –це зародження нової історії .З першого класу потрібно залучати батьків і дітей до вивчення родоводу власної сім’ї. Адже той, хто не знає свого минулого, не знає свого майбутнього. Батьки завжди прагнуть передати своїм дітям всі свої знання і досвід та дбати про своє майбутнє. Педагогіка партнерства – це в першу чергу допомога в організації та реалізації освітнього процесу, інтегрованих уроків та ранкових зустрічей, проведення екскурсій та різноманітних розважальних заходів, родинних свят. Виховання сучасної людини вимагає мобілізації всіх соціальних інститутів. Найбільше на дитину впливає середовище школи, соціуму і сімейне виховання. Педагогіка партнерства завджи працює в інтересах дитини, але при цьому розподіляє відповідальність за навчання, виховання і розвиток дитини. Цілісний розвиток – це постійна взаємодія, взаємозв’язок батьків і дітей.

Дитина завжди повинна відчувати, що її успіхи радують, а невдачі – засмучують і вчителів, і батьків. Професійна етика і накопичений досвід допомагають нам налагоджувати відносини повного взаєморозуміння.

Не зважаючи на ряд недоліків, відсутність «живого» соціального контакту, правильна організація дистанційного навчання спроможне забезпечити повноцінну партнерську взаємодію всіх учасників освітнього процесу. Педагогічне партнерство об’єднало педагогів і батьків, які спільними зусиллями досягають спільної мети. «Діти виростають у тих сім'ях, де батько й мати по-справжньому люблять одне одного і разом із тим люблять і поважають людей» [1, с.192].

 

Список використаних джерел

 

1.  Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. – К., 1978. – 262 с.

2.  Сухомлинский В. О. Вибрані твори: У 5 томах / В.О.Сухомлинский К. : Рад. школа, 1975-1977.

3.  Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа // Вибр. тв. : [у 5-ти т.] / Сухомлинський В.О. – К. : Рад. школа, 1977. – Т.4. – 1977. – С.5–390.

Коментарі

  1. ПАНІ КАТЕРИНО,ДЯКУЮ ЗА ЧУДОВИЙ ПРАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З ПИТАННЯ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА. НАПРЯМКИ, ЯКІ ВИ ОКРЕСЛИЛИ В СВОЇХ ТЕЗАХ, ВКАЗУЮТЬ НА КОНСТРУКТИВНІСТЬ ВТІЛЕННЯ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА ВАМИ В ПРАКТИЧНІЙ ПЛОЩИНІ. ПОТРІБНИЙ МАТЕРІА,ВИВАЖЕНИЙ. ДЯКУЮ. З ПОВАГОЮ В.В.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

РОЛЬ БАТЬКІВ У ПРОЦЕСІ ІНТЕГРУВАННЯ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ВИМІРІ