ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК СПІЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УСІХ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
УДК 371.1.07:371.113.4
Олександр Жосан
м. Кропивницький
ПЛАНУВАННЯ
РОБОТИ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ
ОСВІТИ
ЯК СПІЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УСІХ УЧАСНИКІВ
ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Здійснено спробу аналізу однієї з управлінських функцій –
планування роботи закладу загальної середньої освіти. Визначені сучасні вимоги
до змісту планування. Презентовано технологію створення річного плану роботи
закладу на основі максимального залучення до цього процесу усіх учасників
освітнього процесу.
Використані результати досліджень
вітчизняних і зарубіжних учених, ідеї керівників-практиків та багаторічний
власний досвід роботи директором загальноосвітньої середньої школи.
Ключові слова: планування, стратегічне планування, перспективний план, річний план, учасники освітнього процесу, демократичні норми діяльності закладу.
The author has carried
out an analysis of one of the management functions - planning the work of a
secondary school, and has determined the modern requirements for the content of
planning. The author presents the technology of creating an annual work plan of
a secondary school based on the maximum involvement of all participants in the
educational process.
The author used the
results of research by domestic and foreign scientists, the ideas of practical
managers and many years of personal experience as a high school principal.
Keywords: planning, strategic planning, long-term plan, annual plan, participants in the educational process, democratic norms of the institution.
Постановка проблеми. Сучасний етап реформування
української освіти вимагає створення на всіх рівнях принципово нових ефективних
систем управління. Проблема розроблення ефективних програм розвитку закладів освіти
є однією з найбільш актуальних проблем теорії і практики управління.
Планування діяльності шкільної організації – це
різнобічне узагальнене уявлення про головні пріоритети розвитку. Планування дає
можливість колективу закладу вийти на більш високий рівень організації
освітнього процесу, обґрунтувати процес безперервного розвитку.
Багато уваги приділяв аналізу та плануванню роботи
школи В. Сухомлинський. Він закликав виявляти бережливість і повагу до
матеріального втілення педагогічної творчості – звітів, письмових робіт, планів
та був переконаний, що помиляються ті люди, які вважають усе це писаниною [7,
с. 603]. У процесі багаторічної керівної роботи в школі ним була розроблена
технологія аналізу роботи колективу за десять років та за останній навчальний
рік; визначені принципові засади річного планування навчально-виховної та
управлінської роботи [3; 7].
Комплексно та за окремими напрямами проблеми планування діяльності закладу загальної середньої освіти ґрунтовно розглядалися у роботах Є. Березняка, Н. Василенко, Ю. Васильєва, М. Гадецького, Т. Десятова, О. Зайченко, В. Лунячека, Т. Макарової, О. Мармази, О. Пастовенського, О. Сидоренка, В. Терехова, О. Томашевського, М. Тураша, М. Портнова, Т. Рабченюк, П. Третьякова та ін. Певною мірою у цих роботах висвітлювалися і питання участі у процесі планування педагогічних працівників, учнів та батьків.
Метою дослідження є спроба розробити технологію створення річного плану роботи закладу на основі максимального залучення до цього усіх учасників освітнього процесу.
Виклад
основного матеріалу дослідження. Важливим
аспектом, якому керівник повинен приділяти особливу увагу, є технологія створення річного плану
роботи школи. Зважаючи на це, пропонується в кінці поточного навчального року
видавати наказ по закладу освіти (або ухвалювати рішення педагогічної ради) щодо
складання річного плану на наступний навчальний рік з чітким визначенням
обов’язків посадових осіб.
У травні проєкти окремих розділів річного плану слід
зібрати разом і починати етап їх узгодження і обговорення з різними категоріями
педагогічних працівників, учнів, громадськими організаціями тощо. Важливо їх
максимально залучати до цього процесу. Доцільним є проведення ділової гри за
даним напрямком.
Під час планування особливу увагу слід приділяти тим
аспектам роботи, які у попередньому навчальному році згідно з критеріями
ефективності його роботи мали низькі
показники.
Спираючись на вимоги нормативних документів та на власний досвід, можу запропонувати певний порядок розроблення і ухвалення плану [2], де можна визначити вісім етапів роботи:
1. Видання наказу про підготовку плану роботи на
наступний навчальний рік (квітень).
2. Робота комісії з розроблення річного плану
(квітень – травень). Підготовка методики діагностування учасників
освітнього процесу щодо оцінювання роботи закладу за навчальний рік, що
завершується, та прогнозування роботи на наступний навчальний рік (до 20
квітня).
Здійснення
діагностування (з 20 до 30 квітня). Підготовка
аналітичних довідок щодо виконання плану роботи за минулий навчальний рік за
розділами плану та відповідних пропозицій до плану роботи на наступний
навчальний рік (до 10 травня).
Збирання
та аналіз матеріалів із різних джерел інформації для плану роботи на наступний
навчальний рік (до 15 травня).
Узагальнення
пропозицій щодо змісту і структури плану роботи на наступний навчальний рік (до
15 травня). Забезпечення складання проекту плану роботи керівниками усіх
підрозділів закладу (до 30 травня).
3. Обговорення та ухвалення першого варіанта плану
роботи на засіданні ради при директорові (31 травня).
Забезпечення
ознайомлення з планом роботи всіх учасників освітнього процесу та їх залучення
до його обговорення (червень – серпень).
4. Погодження плану на засіданні шкільного
парламенту (учнівського комітету) (червень).
5. Погодження плану на засіданні профкому (червень).
6. Погодження плану на засіданні батьківського
комітету (червень).
7. Погодження плану на засіданні педагогічної ради
(серпень).
8. Затвердження плану на засіданні ради закладу
(серпень-вересень).
Удосконаленню
якості планування може слугувати пам’ятка
щодо вивчення річного плану закладу [2; 9], яка передбачає відповіді на
запитання:
1. Відповідність
річного плану програмі розвитку закладу освіти та перспективному плану роботи.
2. Оптимальність
аналізу досягнутих результатів, наявних недоліків, упущень. Наскільки науково,
повно, лаконічно, аргументовано здійснено аналіз роботи навчального закладу. Чи
розкрито: стан викладання навчальних предметів; рівень навчальних досягнень,
сформованості компетентностей, загальнонавчальних умінь та навичок учнів;
результати ДПА, ЗНО; готовність учнів до продовження навчання, трудової діяльності;
рівень вихованості учнів та якість системи виховної роботи закладу; ефективність
підвищення кваліфікації педагогів, самоосвіти вчителів, організації методичної
роботи; якість роботи закладу щодо зміцнення здоров’я учнів і працівників,
дотримання норм охорони праці; робота учнівських організацій; робота з батьками
та громадськістю; ефективність роботи адміністрації, система управління
закладом, ефективність роботи педради; соціально-психологічний мікроклімат у
закладі; матеріально-технічні, фінансові умови.
4.
Повнота розкриття причин недоліків у здійсненні освітнього процесу. Наскільки
вдало сформульовано проблеми, над вирішенням яких працюватиме заклад? Чи
випливають вони безпосередньо з проведеного аналізу? Чи має заклад наявні
ресурси (людські, матеріально-технічні, фінансові) для їх вирішення?
5.
Конкретність запланованих заходів. Чи зазначені терміни, відповідальні за
виконання і виконавці?
Для визначення процедури
погодження та затвердження річного плану роботи закладу слід звернутися до
нормативних документів.
Відповідно до Примірного статуту загальноосвітнього
навчального закладу [5]:
- план роботи затверджується
радою закладу (п. 2.1);
- робочий навчальний план закладу освіти державної і
комунальної форм власності погоджується радою
закладу і затверджується відповідним
органом управління освітою; робочий навчальний план приватного закладу освіти затверджується засновником (власником)
та погоджується відповідним органом
управління освіти. У вигляді додатків до робочого навчального плану додаються розклад уроків (щоденний, тижневий) та режим роботи (щоденний, річний) (п.
2.2);
- щоденна кількість і послідовність навчальних
занять визначається розкладом уроків,
що складається на кожен семестр відповідно до санітарно-гігієнічних та
педагогічних вимог, погоджується
радою навчального закладу і затверджується
директором (п. 2.11);
- тижневий
режим роботи навчального закладу затверджується
у розкладі навчальних занять (п.
2.11).
Крім того, у пп. 4.8, 4.9 Примірного статуту
загальноосвітнього навчального закладу зазначено, що педагогічна рада, постійно діючий дорадчий колегіальний орган,
також розглядає питання удосконалення і методичного забезпечення освітнього
процесу, планування та режиму роботи
навчального закладу. Тому план роботи слід обов’язково погоджувати з
педагогічною радою.
Узагальнена схема усіх процедур погодження та затвердження річного плану роботи закладу загальної середньої освіти подається на рис. 1.
Рис. 1. Порядок погодження та затвердження річного плану роботи
Планування
роботи закладу успішно відбувається при
належній підготовці учасників освітнього процесу до такого виду діяльності.
Якщо люди у колективі розглядаються як об’єкт, а не суб’єкт дій; якщо домінує маніпуляторський,
а не мобілізуючий погляд на них; якщо обирається стратегія адміністрування, а
не провідництва та розвитку персоналу, – успіху не буде.
Керівнику
закладу необхідно перш за все пам’ятати про те, чого він прагне, а не про те, що він робить зараз. Рутина
повсякденних проблем не повинна затьмарювати бачення перспективи. Керівнику
потрібно вміти здійснювати вплив. Успіх у побудові сучасної моделі закладу освіти
вимагає наявності такого комплексу рис, як здатність поставити себе на місце
іншої людини, чуття нового, уміння йти на ризик тощо.
Головне завдання керівника - визначення
напряму діяльності організації. Людей слід розглядати як ініціаторів власних дій, а не як одиниці планування. Однією з найважливіших умов успіху планування є
спроможність адміністрації мобілізувати людей на високі досягнення у вибраному
ними напрямку роботи. Під час підготовки до планування необхідно обов’язково
враховувати умови конкретного закладу (зовнішні та внутрішні).
Пропонуємо
шість рекомендацій, які були зібрані від експертів з
різних країн [1; 4;]:
·
Планування роботи - це спосіб мислення
та процес, який відбувається постійно. План ніколи не буває досконалим або
завершеним. Намагайтеся зробити процес планування простим і керованим.
·
Залучайте до процесу планування усіх
працівників адміністрації, керівників структурних підрозділів та персонал.
·
Заохочуйте творчість, інноваційність,
уяву радше ніж сліпе слідування традиційним етапам планування.
·
Не ухвалюйте стратегію без вдумливого
розгляду шляхів її реалізації.
·
Створення плану роботи саме по собі не є
результатом роботи; це засіб допомогти колективу закладу виконати свою місію.
·
Суворо дотримуйтесь у процесі планування
усіх вимог Статуту закладу та інших нормативних документів, виконуйте усі
передбачені цими документами процедури погодження та затвердження плану роботи.
Особливу увагу зверніть на ті з них, що вимагають погодження плану роботи з
усіма учасниками навчально-виховного процесу (див. рис. 1).
Висновки. Удосконалення
управління сучасним закладом загальної середньої освіти значною мірою пов’язане
з поліпшенням планування роботи, підвищенням дієвості планів, їх наукового
обґрунтування, спрямованості на кінцеві результати, визначення реальних
термінів виконання заходів, відповідальних за їх виконання і конкретних
виконавців.
Річний
план має виходити з глибокого аналізу діяльності колективу закладу, орієнтувати
їх на нові досягнення. Підготовка плану роботи – це процес моделювання
оптимального варіанту управління закладом, визначення комплексу заходів щодо
поліпшення результативності роботи, удосконалення діяльності.
Дуже важливим у цій справі є залучення до процесу планування усіх учасників освітнього процесу.
Список
використаних джерел
1. Дмитренко
Г.А. Стратегічний менеджмент у системі освіти : навч. посіб. / Дмитренко Г.А. –
К. : МАУП, 1999 – 176 с.
2. Жосан
О.Е. Планування діяльності загальноосвітнього навчального закладу :
[навч.-метод. посіб. для системи післядипл. освіти] / О.Е.Жосан. – Кіровоград :
КОІППО, 2012. – 168 с.
3. Калініченко Н.А. Творча спадщина
В.О. Сухомлинського і шляхи удосконалення управління загальноосвітньою
школою / Н.А.Калініченко // Тези Міжнар. наук.-практ. конф. «Педагогічна
спадщина В.О.Сухомлинського і розбудова національної освіти». – Кіровоград :
КДПУ, 1999. – Ч. 3. – С. 59–61.
4. Лемберт Т. Ключові проблеми керівника. 50 перевірених способів вирішення
проблем / Том Лемберт. – К. : Наук. думка, 2001. – 303 с.
5. Примірний
статут загальноосвітнього навчального закладу, затверджений наказом
Міністерства освіти і науки України від 29.04.2002 р. № 284 [Електронний
ресурc]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/.
6. Річний план роботи школи –
результат співпраці коллективу / [б. а.] // Педрада. – 2022. – 29.07.2022 [Електронний
ресурc]. – Режим доступу: https://oplatforma.com.ua/article/1261-qqq-17-m4-07-04-2017-rchniy-plan-roboti-shkoli-rezultat-spvprats-kolektivu.
7. Сухомлинський
В.О. Розмова з молодим директором / Сухомлинський В.О. // Вибрані твори в 5
томах. – Т. 4. – К. : Рад. шк., 1977. – С. 393–625.
8. Перспективне
та річне планування роботи навчального закладу / 2011. – 128 с.
9. Ткаченко
В.П. Сучасні тенденції в практиці управління закладами освіти / Ткаченко В.П.
// Науково-методичне забезпечення модернізації системи освіти. Методичний
вісник № 46. – Кіровоград : КОІППО, 2010. – С. 30–40.
Калініченко Надія. Планування діяльності навчального закладу на основі грунтовного аналізу та партнерської взаємодії є актуальним і перспективним напрямом.
ВідповістиВидалити