АТМП: РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
УДК
378.014
Галина Стрільчик,
Віра Мельник
м. Івано-Франківськ
АТМП:
РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
У статті висвітлена діяльність авторської творчої
майстерні вчителів початкових класів на базі Івано-Франківського інституту післядипломної
педагогічної освіти, форми взаємодії, учителів, батьків і дітей в контексті
Нової української школи та презентовано інтелектуальний продукт, створений
членами авторської творчої майстерні педагогів (АТМП).
Ключові
слова:
авторська творча майстерня вчителів початкових класів (АТМП), педагогіка партнерства,
інтерактивні форми, освітнє середовище, Нова українська школа.
The
article highlights the activity of the author's creative workshop of primary
school teachers on the basis of the Ivano-Frankivsk Institute of Postgraduate
Pedagogical Education, forms of interaction between teachers, parents and
children in the context of the New Ukrainian School, and presents an
intellectual product created by ATMP members.
Keywords:
аuthor's
creative workshop for primary school teachers (ATMP), partnership pedagogy,
interactive forms, educational environment, New Ukrainian School.
Постановка проблеми в загальному вигляді. На базі Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти з 2012 року функціонують авторські творчі майстерні педагогів (АТМП), які керуються своїм положенням. Це Положення визначає організаційно-правові, змістово-діяльнісні та фінансові умови функціонування авторських творчих майстерень педагогів, що є однією з форм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, результатом роботи якої є створення інтелектуального продукту.
Основними цілями створення авторської
творчої майстерні є:
- максимальна мобілізація інтелектуальної еліти
вчительства на впровадження освітніх реформ;
- створення організаційно-педагогічних умов для
вільного вибору різних форм підвищення кваліфікації, освоєння професійного
творчого досвіду автора творчої майстерні;
-
стимулювання праці вчителів-новаторів.
Основними
завданнями АТМП є:
ü популяризувати авторські моделі актуальних для
регіону досвідів роботи;
ü створити сприятливі умови для пошуку кожним
слухачем авторської творчої майстерні власних оригінальних підходів в особистій
практиці модернізації освіти.
Наша
авторська творча майстерня ще в 2019р. обрала тему співзвучну з темою
науково-практичної конференції, а саме «Партнерська взаємодія вчителів і
батьків у контексті Нової української школи». Членами АТМП був підготовлений
інтелектуальний продукт - навчально-методичний посібник для вчителів. Він має
на меті надати організаційно-педагогічну та дидактичну допомогу щодо
партнерської взаємодії вчителів і батьків у Новій українській школі. Висвітлює
досвід застосування педагогіки партнерства у початковій школі. Містить описи та розробки інтерактивних форм та
методів роботи, універсальних методик співробітництва, поради для батьків та
вчителів. Видання розраховане на
вчителів, класних керівників, вихователів ГПД, організаторів виховної роботи,
викладачів та студентів відповідного профілю вищих навчальних закладів.
Даний посібник схвалено Міністерством освіти і
науки України для використання в закладах загальної середньої освіти (лист від
11.03.2019 №22.1/12-Г-112).
Усвідомлюючи головні завдання
сучасної школи, а саме – створення оптимальних умов для залучення
батьків до освітнього процесу, подолання інертності мислення, перехід на якісно
новий рівень побудови взаємовідносин між учасниками спілкування. Це завдання у
посібнику рекомендовано реалізовувати у спільній діяльності вчителя й учнів,
учителя і батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і прагнень
з метою особистісного розвитку школярів.
Організовувати таку роботу допоможуть
ретельно розроблені у посібнику:
1. БАТЬКІВСЬКІ
ЗБОРИ, розроблені рекомендації щодо їх проведення. Воркшопи. Розроблені
різновиди батьківських зборів.
Взаємодія педагога з батьками
учнів направлена на створення єдиного освітнього простору. Діяльність батьків і
педагогів в інтересах дитини успішна тільки в тому випадку, якщо вони стають
партнерами.
2.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗУСТРІЧІ З
БАТЬКАМИ.
Розмови на теми: «Намагаймося зрозуміти і
розділити почуття дитини» , «Безумовне прийняття», «Як уникати конфліктів у
взаємодіях з дитиною», «Що нам заважає
слухати дитину», «Я-повідомлення», «Глечик емоцій».
3. ТЕМАТИЧНІ КОНСУЛЬТАЦІЇ для батьків на теми:
«Чому
дитина бере чуже?», «Кроки до самостійності», «Що робити, якщо у дитини синдром
дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ)?», «Дитина з особливими освітніми потребами», «Якщо ваша
дитина — жертва булінгу».
Індивідуальні консультації є однією з
найважливіших форм взаємодії учителя з родиною. Індивідуальні консультації
повинні сприяти створенню доброго контакту між батьками та вчителем і мати
ознайомлювальний характер. Батьки повинні мати можливість розказати учителеві особливості розвитку та поведінки
своєї дитини.
4. ТРЕНІНГИ ЯК ІНТЕРАКТИВНА ФОРМА
КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ БАТЬКІВ:
·
Знайомство. Ознайомлення батьків з навчанням першокласників
·
Усвідомлене батьківство як основа щасливої сім'ї
·
Ранкові зустрічі
·
Кооперативне навчання
·
Батьки- учасники освітнього процесу в контексті НУШ
·
Школа без бар’єрів
·
Батьківська любов і виховання. Зупинимо булінг разом!
Батьківський
тренінг – це активна форма роботи з батьками, яка допоможе їм змінити свої
погляди щодо поводження та взаємодію з власною дитиною. Це цікаве, відкрите і
довірливе спілкування, захопливий процес пізнання себе та інших, ефективна
форма опанування знань, розширення досвіду.
5. ОНЛАЙН – СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ.
Мережева
взаємодія з батьками включає в себе використання засобів ІКТ, Інтернет ресурси,
соціальні мережі. Для сучасних дітей та підлітків це вже є нормою життя, тому
варто «взяти в союзники» нові технології у справі виховання та навчання дітей.
6. ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ ТА РОДИННІ
СВЯТА ЯК ФОРМА ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ
·
Країна дорожніх знаків
·
Коло дружби
·
В майстерні
художника. Казка осіннього лісу
·
Екологічна стежка. Красуня – осінь по землі ступає
·
Без сім’ї і роду нема нації й народу
·
Спортивно-родинне свято
·
«Тато, мама, друзі, я – спортивна сім’я»
·
Родинне свято «Професій у світі багато, вирішуйте, ким можна
стати»
·
Родинне свято – змагання «Веселі старти»
·
Гра – квест «Бути здоровим – модно
·
Андріївські вечорниці
Співдружність та співпраця школи з сім’єю, опора на родинні
традиції набуває сьогодні нового педагогічного змісту та особливої
актуальності.
7. ДОДАТОК.
39 ідей щодо
залучення батьків у програми для дітей: тренінги, формальне та неформальне
спілкування, практичні заняття, індивідуальні
бесіди, родинні свята, спільні екскурсії, години спілкування, україномовні сайти для батьків, батьківські
збори. Ми розробили кілька нетрадиційних форм партнерської взаємодії школи з
батьками та громадськістю, зустрічі з цікавими людьми, спільний пошук рішень,
спільні корисні справи тощо.
Запропонований
нашим авторським колективом учителів навчально-методичний посібник має на меті
надати дидактичну та організаційно-педагогічну допомогу щодо партнерської
взаємодії вчителів і батьків у Новій українській школі, висвітлює досвід
застосування педагогіки партнерства у початковій школі.
Список використаних
джерел
1.
Концепція реалізації державної політики
у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на
період до 2029 року.
2.
Журнал «Педагогічна майстерня» «Як
учителеві впоратися зі «складними батьками» Видавнича група «Основа» ст.22-247
№1(97) січень 2019.
3.
Фіцула М. М.,” Педагогіка”
“Академвидав”, Київ, 2003. – 528 с.
Коментарі
Дописати коментар