ЗАСТОСУВАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ РОБОТИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ДІТЬМИ РАННЬОГО ВІКУ
УДК
Ольга Токарева
м. Суми
ЗАСТОСУВАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ
ФОРМ РОБОТИ
В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ДІТЬМИ РАННЬОГО ВІКУ
Описується роль нетрадиційних форм роботи з камінчиками Марблс, піском та водою у вирішенні завдань розвитку дрібної моторики рук та зв’язного мовлення дітей.
Дошкільна освіта є
фундаментом освітньої системи країни і має велике соціально-економічне значення,
яке обумовлюється необхідністю комплексної реалізації програми розвитку дітей
дошкільного віку, а також надання їх батькам можливості участі у партнерській
взаємодії з ЗДО.
Найсприятливіший
період для розвитку творчого потенціалу, пізнання нового є ранній вік, оскільки
діти раннього віку проживають стрімкий усесторонній динамічний розвиток,
завдяки своїй активності дитина вступає в практичні, дійові відносини з
навколишніми предметами і в спілкування з людьми.
Дитинство є найкращим
часом для розвитку здібностей і розкриття талантів, а використання
нетрадиційних форм роботи з водою, піском та камінчиками Марблс, це той вид
діяльності дитини, який допоможе виявити багатогранність її розвитку.
Застосування
нетрадиційних форм роботи у навчально-виховному процесі ЗДО вимагає дотримання
низки умов, найбільш значущих серед яких є:
·
наявність необхідної
матеріально-технічної бази;
·
високий рівень
професійної кваліфікації педагогічних працівників, їх готовність до
впровадження нововведень.
За твердженням психологів,
ранній вік характеризується виникненням нової соціальної ситуації розвитку
дитини. У неї вже з’являється коло елементарних обов’язків. Змінюються взаємини
з дорослими, набуваючи нових форм, при яких спільні дії поступово заміщуються
самостійним виконанням вказівок [3,с.54].
Як зазначав Л. С.
Виготський «уперше стає можливим досить систематичне навчання відповідно до
певної програми, хоча останню можна реалізувати лише тією мірою, в якій вона
стає власною програмою дитини».
Розвиток дітей раннього
віку, має ряд особливостей, а саме:
·
необмежена фізична
активність дитини, якій сприяють спеціальні вправи та обладнані місця в
будинку, що дозволяє маляті краще і раніше оволодіти своїм тілом, бути
спритнішим, сильнішим, відчувати себе впевненішим;
·
спеціально створене
життєве середовище, наповнене цікавими і незвичайними об'єктами, які дитина
може вивчати і розглядати;
·
різноманітні іграшки,
часто з простих підручних матеріалів, що дають багато найрізноманітніших від
чуттів тактильних, зорових, звукових;
·
постійні прогулянки
та екскурсії, бесіди, обговорення, читання книг, малювання, музика та багато
іншого;
·
активна позиція
матері по відношенню до дитини в перші роки життя, як творчий процес, що
вимагає постійної «присутності» в дитячому житті;
·
можливість отримувати
радість від пізнання і творчості, бажання і прагнення зробити життя малюка
цікавим, повним і барвистим.
Нетрадиційні форми
роботи дають необмежені можливості для організації інтегрованої діяльності
дітей дошкільного віку, сприяють надбанню та розвитку компонентів творчого
потенціалу, спираючись на уяву дітей, їхній досвід. Використання
нетрадиційних форм роботи з такими матеріалами як пісок, вода, камінці Марблс з
дітьми дошкільного віку сприяє процесу індивідуалізації, забезпечує розвиток
пізнавального інтересу, сприяє створенню зв’язка між свідомим та не
свідомим, розвиває психічні функції (мислення, увагу, пам’ять), забезпечує діяльність без чітко регламентованих
правил, де немає жодного правильного або неправильного шляху, зменшує рівень негативізму, агресії.
Наукові дослідження з
даної теми, доводять що використання у роботі з дошкільнятами води, піску,
камінчиків Марблс розвивають тактильну чутливість як основу розвитку «ручного
інтелекту», забезпечують розвиток дрібної моторики рук, що дозволяє
проаналізувати рівень розвитку дитини, її інтелектуальні здібності.[1,с. 104].
Діти з погано розвиненою ручною моторикою незручно тримають ложку, олівець, не
можуть застібати ґудзики, шнурувати черевики. Їм буває важко зібрати деталі
конструктора, що розсипали, працювати з пазлами, мозаїкою. Вони відмовляються від улюблених
іншими дітьми ліплення та аплікації, не встигають за дітьми на заняттях.
Отже, можливості
освоєння світу дітьми виявляються збідненими. Діти часто почуваються
неспроможними в елементарних діях, доступних одноліткам. Це впливає на емоційне
благополуччя дитини, на її самооцінку. З часом рівень розвитку формує шкільні
проблеми. І, звичайно, у дошкільному віці робота з розвитку дрібної моторики та
координації рухів руки має стати важливою частиною розвитку дитячої мови,
формування навичок самообслуговування та підготовки до письма. Від того,
наскільки спритно навчиться дитина керувати своїми пальчиками, залежить її
подальший розвиток. Поряд із розвитком дрібної моторики розвиваються пам'ять,
увага, а також словниковий запас.
Нетрадиційні розвиваючі ігри з камінчиками Марблс – це
універсальний матеріал, який являє собою набір скляних кульок, що мають
різний розмір і колір, за допомогою яких можна виконувати безліч завдань.
Камінчики мають позитивну енергетику і приносять дітям радість. Під час ігор
підвищується працездатність, знижується стомлюваність дітей, що впливає
на загальний стан їх здоров’я. Варто зазначити, що ігри з камінчиками Марблс можна
інтегрувати у будь-яку лексичну тему для дошкільнят, успішно застосовувати для
створення сюрпризних моментів, емоційно-позитивного настрою, релаксації.
Камінчики Марблс допомагають:
·
формувати та
закріплювати графічний образ букв,цифр;
·
формувати і
закріплювати правильний захват камінчика (трьома
пальцями);
·
вправляти в
орієнтуванні на площині;
·
поповнювати
словниковий запас;
·
розвивати фразове та
зв’язне мовлення;
·
вивчати та
закріплювати назви кольорів;
·
розвивати уяву,
емоційну сферу;
·
розвивати дрібну
моторику кисті рук;
·
розвивати тактильно -
кінестетичну чутливість;
·
розвивати
інтелектуальну сферу та пізнавальний інтерес.
Софія Русова радила «не вчити вихованця, не давати
готові знання, хоча б і початкові, а більш за все збудити
духовні сили, розворушити цікавість». Тут доцільно опиратися на природну дитячу
допитливість, а вирішальну роль відіграє стимулююча праця вихователя, що
організовує пошуково-дослідницьку діяльність дітей. Неабияку роль тут
відіграють спостереження та досліди з водою, що повинні носити ігровий
характер[4].
Ігри з водою – одна з улюблених дитячих забав. І не дивно, адже ігри з
водою корисні не тільки для розвитку тактильних від чуттів, а й для дрібної
моторики. Вода розвиває різні рецептори, заспокоює, дарує позитивні емоції.
Вона оточує нас всюди. Вона мінлива і плинна. Вона таїть у собі масу всіляких
«цікавинок» і «невідомостей». І з нею так весело грати. А що може бути краще, ніж щаслива дитина?
Досліди з водою – це важливий шлях пізнання. Цінність
їх полягає в тому, що для власної діяльності діти не отримують готових знань
від педагога. Досліджуючи те чи інше явище, дитина отримує знання у певній
логічній послідовності[4].
На основі проведення дослідів вихователь формує
уявлення, світосприйняття об’єктів природи. Конкретні пошуково-дослідні дії
здійснюються дітьми у формі аналізу досліджуваних процесів. Правильне
розв’язання завдань вихователь може розцінювати також як розуміння дітьми
причинно-наслідкових зв’язків між об’єктами природи і процесами, які
відбуваються за певних умов.
К.Д. Ушинський
говорив: «Найкраща для малюка іграшка – це купа піску». Дитина включається в
гру всім своїм єством - емоційно, психічно, фізично. У цей момент активізуються
розумові і емоційні резерви, робота яких виражається у фізичних формах, що
створюються руками [2,с.15].
Сьогодні дуже
популярним став метод sandplay, що з англійської дослівно означає «пісочна
гра». Власне, це той метод, завдяки якому дитина з піску і невеличких фігурок
будує свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі. Граючись, вона
виражає на піску те, що спонтанно виникає в її свідомості.
Робота з піском (Sandplay) є ефективним засобом всебічного розвитку
дітей у цілому і творчих здібностей зокрема. Практика свідчить, що ігри з
піском позитивно впливають на емоційне благополуччя дітей. А з огляду на те, що
це найулюбленіші ігри дітей, ми, дорослі повинні максимально використовувати їх
з розвивальною, навчальною та корекційною метою.
Ігри з піском дають
дитині змогу відчути себе впевнено і вміло: вона створює нове, не боїться
ламати старе і щось змінювати.
Захоплюючись грою,
діти набувають впевненості в собі, а це мотивує їх до нестандартного мислення і
відповідних дій. Виконання завдань з малювання фігур сприяють їх
дисциплінованості, вчать концентрувати увагу. Підтримка дорослих і докладні
інструкції, дозволяють дітям краще розуміти завдання і виконувати їх.
Складовими осередку розвивального середовища
Sandplay у ЗДО є:
·
відтворення казки на піску;
·
створення художніх композицій;
·
застосування елементів сюжетно-рольових ігор та вправ;
·
проведення
дослідницької діяльності;
·
створення робіт з
використанням мокрого піску, кольорового піску;
·
застосування ігор
на розвиток дрібної моторики;
·
проведення
художньо-мовленнєвої діяльності.
Таким чином, під час використання
нетрадиційних форм роботи у дошкільнят розвивається:
·
швидкість думки –
здатність до генерування великої кількості ідей;
·
гнучкість мислення –
миттєві переходи від одних понять і явищ до інших, переключення з однієї ідеї
на іншу, вміння переносити ідеї з одного об’єкта на інший тощо;
·
формування таких
компонентів творчого потенціалу, як оригінальність – здатність формувати нові,
неочікувані ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих;
· сміливість, допитливість – відкритість та інтерес до всього нового.
Список використаних джерел
1.
Березюк В.С., Рудік
О.А. Інноваційні технології в ДНЗ. Х.: Вид. група «Основа», 2017. 224 с.
2.
Бондарчук З.В.
Пісочна терапія як засіб різнобічного розвитку дітей дошкільного віку.
Підготовка педагогів до впровадження державних стандартів дошкільної та
початкової освіти: збірник науково-методичних праць / за заг. ред. В.Є.
Литньова Н.Є. Колесник Т.В. Наумчук.: Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка,
2013. 574 с. С. 15-19.
3. Богуш А.М., Григоренко Г.І. Запрошуємо до розмови:
Посібник для роботи з дошкільниками. -К.: Освіта, 1997. - 152с.
4.
Плохій З.П.
Ознайомлення з природою. Найпростіші досліди. Палітра педагога. – 2001. – № 3.
Коментарі
Дописати коментар