ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДІВ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ
УДК 373.37.01:316
Ірина Тарангул,
Марина Семанюк
м. Чернівці
Особливості впровадження методів педагогіки партнерства у роботі з внутрішньо переміщеними особами
Розвиток особистості в умовах кризових станів суспільства
шляхом створення партнерських відносин між учасниками освітнього процесу є на
часі. Особливої уваги заслуговує застосування методів педагогіки партнерства у
позакласній роботі педагогів з тимчасово переселеними особами в умовах
стресового стану особистості внаслідок
збройної агресії російської федерації.
Ключові слова: педагогіка партнерства, дитиноцентризм, командна
робота, особистісний підхід.
Personality development in the conditions of crisis in
society by creation of partnership relations between the participants of the
educational process is actual in our days. Implementation of partnership pedagogy methods
deserves special attention in extracurricular activity of teachers with internally
displaced persons in the conditions of the stressful state of the individual as
a result of the armed aggression of the russian federation.
Key words: partnership pedagogy, child-centeredness,
team work, personal approach.
Вступ. Відомо, що
педагогіка партнерства відіграє особливу роль у становленні та самоідентифікації особистості. За нашими
спостереженнями, особливої значущості методи одного з пріоритетних векторів
розвитку сучасної української педагогічної думки, якою є педагогіка
партнерства, набувають у періоди особливих викликів для суспільства, коли дитина,
що змушена реагувати на катаклізми сучасності, потребує співучасті, спільної
співпраці, допомоги від педагога у становленні себе як гармонійно розвиненої особистості.
Метою нашого
дослідження є виявлення впливу основних засад педагогіки партнерства на роботу педагога з внутрішньо переміщеними
особами.
Виклад основного матеріалу. Звичним є формулювання основних освітніх орієнтирів педагогіки
партнерства, що базуються на повазі до особистості, доброзичливості та
позитивному ставленні, принципах соціального партнерства тощо в умовах
освітнього процесу. Проте питання ефективності позакласної роботи педагогічних
колективів, заснованої на партнерських засадах з дітьми, які постраждали
внаслідок збройної агресії російської федерації, досі не вивчалося.
Результати
нашого дослідження розвитку особистості в умовах кризових ситуацій базується на
досвіді педагогічного колективу Комунальної спеціалізованої школи-інтернату
ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний
ліцей для обдарованих дітей» м. Чернівці.
Специфіка
впровадження партнерських умов навчання колективом педагогів цього закладу
полягає у досвіді застосування їх не під час освітнього процесу, а в умовах
проживання дітей з батьками у зазначеному закладі освіти протягом шести
місяців.
Відомим є
ствердження В. Сухомлинського, що «дитина – це активний і самодіяльний індивід,
який не «вчиться на дорослого», а живе повноцінним і цікавим життям… Кожна дитина – це
цілий світ, світ, що не відкритий і не досліджений» [1, c. 346]. На жаль, діти, що
зазнали на собі жахіття російської
агресії, яка позбавила їх рідного дому, звичного середовища, внутрішнього
комфорту змушені були раптово подорослішати, а їхнє повноцінне та цікаве життя,
на якому наполягає класик педагогічної думки, було зруйноване.
Перед
адміністрацією та педагогічним колективом Багатопрофільного ліцею для
обдарованих дітей, діяльність яких базується на принципах дитиноцентризму,
постала непроста проблема допомогти дітям, які опинилися в складній ситуації.
На заняттях,
які проводилися серед дітей та дорослих, шо проживали у закладі, були поставлені такі задачі:
-
розкриття дитини як
особистості шляхом навчальних та розвивальних заходів;
-
формування
української самоідентифікації мешканців з російськомовних регіонів;
-
психологічне
розвантаження дітей та дорослих внаслідок тривалої дії стресових факторів.
Координатором
діяльності педагогів у розробці навчально-розважальних заходів для дорослих і
дітей стала соціально-психологічна служба закладу освіти. За результатами проведених
індивідуальних та групових бесід психологів з дітьми різних вікових категорій
було засвідчено підвищений рівень тривожності, замкнутості, прихованої агресії,
недовіри.
Тому
педагоги закладу моделювали свої заняття з метою познайомити дітей, максимально
розкрити їх у середовищі однолітків, подружити. Так, проводився тренінг «Ми
різні, але ми такі схожі», різноманітні заходи з метою активізації командної
роботи (рухливі вправи з елементами гри, спортивні змагання, квести, командні
ігри, тренування з плавання, спільний перегляд кінофільмів з подальшим
обговоренням тощо). Демонструючи позитивне доброзичливе ставлення, залучаючи до
діалогу, співпраці, вчителі намагалися допомогти дітям вийти зі стресових
станів.
Не полишали педагоги
й думки про всебічний розвиток дітей. Так, команда учителів математики проводила
заняття з роз’вязування математичних ребусів, створення аплікацій з
геометричних фігур; вчителі географії провели карткову
гру-конкурс для дітей 7-15 років, під час якої учасники знаходили відповіді на
цікаві запитання та поринали в загадковий світ нашої планети, а пізнавальна
лекція про динозаврів занурила дітей у світ давнього минулого. Цікавою була
також демонстрація геологічної виставки. Учителі історії сконцентрували свій
захід «Майбутнє України очима дітей» на формуванні у свідомості дітей картини
щасливого майбутнього нашої країни. Вчителі біології та хімії демонстрували цікаві
досліди.
Для дорослих у цьому напрямку корисним та захоплюючим було проведення
педагогами громадянської освіти форум-театру,
спрямованого на моделювання різних життєвих ситуацій та вирішення соціальних
проблем. Для нормалізації психологічної рівноваги вчитель-словесник Крамар А.М.
регулярно проводила для тимчасових мешканців ліцею заняття з йоги, а вчителі
фізкультури – змагання серед дорослих з волейболу, баскетболу тощо.
Робота з національно-патріотичного виховання, усвідомлення та
самоідентифікації мешканців ліцею як українців стала для кожного з педагогів особливим завданням.
Учителі української мови та літератури поставили перед собою задачу прищепити
любов до рідної мови серед російськомовних мешканців закладу (95% респондентів
вважали російську мовою рідною). Було проведено спільний диктант єдності з
української мови, участь у якому взяли директор ліцею, педагогічний колектив,
учні ліцею, що під’єдналися у режимі онлайн, а також значна кількість
тимчасових мешканців закладу. Була створена особлива атмосфера єднання у питанні
мови, а диктант засвідчив високий відсоток грамотного володіння письмовою
українською мовою серед переселенців при суттєвих труднощах усного спілкування
українською. Подібного роду діяльність
формує право вибору та відповідальність за нього, що також відповідає
постулатам педагогіки партнерства.
Спільно з педагогами діти
виготовляли патріотичні браслети, взяли участь у майстер-класі з веб-дизайну та
виготовленні патріотичних листівок, створенні патріотичних малюнків за
допомогою сучасних комп’ютерних технологій, у дружньому колі співали
патріотичні пісні тощо. Плідним та пізнавальним для дітей стало знайомство з
українськими традиціями. Так, до свята Великодня педагоги провели майстер-клас
з писанкарства та разом із дітьми розписали писанки для святкових кошиків.
Окрім того, адміністрацією закладу було ініційовано наповнення великодних
кошиків для тимчасових мешканців закладу та спільна участь у святковому
богослужінні. Результатом проведеної роботи стало налагодження тісних, дружніх
стосунків з батьками та дітьми, які опинилися в складній життєвій ситуації.
Висновки. Отже, базові орієнтири педагогіки партнерства
демонструють свою високу ефективність у позакласній діяльності педагога в
роботі з тимчасово переміщеними особами й відіграють ключову роль у розкритті
особистості, її творчого потенціалу та сприяють відновленню психологічної
рівноваги індивідуума.
Список використаних джерел
1.
Концепція
Нової української школи [Електронний ресурс] - Режим
доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
2. Сайт Багатопрофільного ліцею для обдарованих літей –
Режим доступу: https://www.bagatoproflyceum.pp.ua/novosti-i-sobytiya
3.
Сухомлинський
В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Том 3 / В.О. Сухомлинський. – К.: «Радянська
школа», 1997. - 670 с.
АВТОРИ ПІДНЯЛИ НАДЗВИЧАЙНО АКТУАЛЬНЕ ДЛЯ НАШОЇ ДЕРЖАВИ ПИТАННЯ І ПЕВНОЮ МІРОЮ ОКРЕСЛИЛИ ВАЖЛИВІСТЬ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У РОБОТІ З ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ В УСІХ АСПЕКТАХ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ, ВІДНОВЛЕННЮ ПСИХОЛОГІЧНОГО БАЛАНСУ ТА РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ .ДЯКУЮ.
ВідповістиВидалити